Anbefaling: En poppel på Karlplatz
Når kulturfestivalen Svendborg Dage med Brecht sætter byen på den anden ende i uge 9 med masser af spændende arrangementer, er jazzforeningen Giant Steps også på banen. Pia Blohm fra Giant Steps fortæller her, hvorfor du skal høre den eksperimenterende og opfindsomme danske jazzguitarist Hasse Poulsen, når jazzen møder den tyske digter.

Hasse Poulsen har boet i Paris i mange år og har siden 2010 turneret med gruppen Das Kapital med musik skrevet af en af Bertolt Brechts faste komponister Hanns Eisler. Det er blevet til tre præmierede CD´er og hundredvis af koncerter på festivaler fra Kirgisistan til onduras.
Torsdag d. 3. marts kl. 20 kan Poulsen opleves i Den Blå Kirke, hvor han har følgeskab af de to følsomme virtuoser saxofonisten Fredrik Lundin og trompetisten Thomas Fryland. Den helt nye kammermusikalske jazztrio byder på fortolkninger af Brecht og Eislers sange, men også af en anden Brecht-komponist Kurt Weill. Evige sange/fortællinger om håb, solidaritet og
livet, som de tre garvede musikere fornyer og leger med - mens en smag af cabaret, som både Eisler og Weill elskede, sniger sig ind.
Udgangspunktet for koncerten er denne lille fortælling om sammenhold og livskraft: I vinteren
1946, da Bertolt Brecht vendte tilbage til Berlin, bemærkede han en poppel på Karlsplatz. Alle byens træer var fældet og brændt i den hårde vinter, men beboerne omkring Karlsplatz havde forsvaret deres sidste poppel for at kunne se bladene springe ud i foråret.